Latest News

Sunday 2 November 2014

Jaga Alam Sekitar Untuk Anak Kita! - Ds @MukhrizMahathir


Malam semalam,negeri Kedah sekali lagi dipilih untuk menjadi tuan rumah kepada sebuah program peringkat kebangsaan. Kali ini negeri Kedah dipilih menjadi tuan rumah bagi Minggu Alam Sekitar Malaysia (MASM) Peringkat Kebangsaan 2014 yg diadakan di Tasik Darulaman,Jitra dengan tema "Ya! Teruskan Gaya Hidup Lestari".

Mungkin ramai yg tidak sedar,Hari Alam Sekitar Malaysia diisytiharkan oleh YDP Agong disambut pada setiap tahun pada tarikh 21 Oktober. Sambutan tahun ini adalah sambutan bagi kali ke-23 setelah termaktubnya Deklarasi Langkawi Mengenai Alam Sekitar pada 21 Oktober 1989.

Majlis perasmian Minggu Alam Sekitar Malaysia Peringkat Kebangsaan 2014 ini disempurnakan oleh YAB MB Kedah Dato Seri Mukhriz Mahathir. YB Menteri Sumber Asli Dan Alam Sekitar serta YBhg Ketua Pengarah Alam Sekitar Jabatan Alam Sekitar turut sama hadir ke majlis perasmian malam semalam.

Semalam juga turut diumumkan juga pemenang bagi Anugerah Langkawi. Anugerah yg mula diperkenalkan pada tahun 1991 bagi memperingati Deklarasi Langkawi yg ditandatangani oleh Ketua-Ketua Negara Komanwel. Pada tahun ini,penerima Anugerah Langkawi 2014 bagi kategori individu telah dikurniakan kepada YBhg Prof Dato Dr Sharifah Mastura Binti Syed Abdullah manakala bagi kategori organisasi pula dikurniakan kepada Malakof Corporation Berhad. Penerima Anugerah Langkawi ini dipilih berdasarkan sumbangan mereka yg signifikan dalam bidang hal ehwal alam sekitar.

Tahniah buat semua penerima anugerah. Juga tahniah buat penganjur yg berjaya menganjurkan majlis ini dengan penuh jaya. Ingat,alam sekitar adslah milik kita semua.

Bak kata Dato Seri Mukhriz di dalam ucapan perasmiannya "kita mesti pastikan anak-anak kita dapat mewarisi alam sekitar yg tidak tercemar agar mereka dapat mewariskan alam sekitar kepada cucu-cucu kita pula suatu hari nanti".

JOM JAGA ALAM SEKITAR!!!

#KedahSerataRata
#MingguAlamSekitar2014
#MMFC
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments
Item Reviewed: Jaga Alam Sekitar Untuk Anak Kita! - Ds @MukhrizMahathir Rating: 5 Reviewed By: McTheory
Scroll to Top