Latest News

Tuesday 20 October 2015

Video : Hutan Paya Bakau Sg Merbok Mahu Di Warta Sebagai Tapak Biosfera UNESCO - Mukhriz


Dalam sidang media YAB Dato' Seri Hj Mukhriz ketika menyusuri Sungai Merbok ke Tanjung Dawai siang tadi, YAB memaklumkan bahawa Kerajaan Negeri Kedah mahu mewartakan Hutan Simpan Paya Bakau Sungai Merbok yang berkeluasan 3,000 hektar sebagai kawasan rizab Biosfera UNESCO.

Kerajaan Negeri akan mengemukakan pemohonan itu kepada pihak UNESCO pada Januari 2016 ini setelah pihak USM dijangka selesai membuat kajian di kawasan terbabit.

Untuk makluman semua, Hutan Simpan Paya Bakau Sungai Merbok merupakan kawasan paya bakau yang sangat unik kerana mempunyai 42 spesies pokok bakau dari 60 spesies pokok bakau yang terdapat di dunia. Selain itu juga di kawasan paya bakau Sungai Merbok juga ditemui 1 Spesies pokok bakau yang dikenali sebagai Pokok Bakau Mata Buaya atau nama saintifiknya Bruguiera hainesii yang hanya tinggal beberapa pokok sahaja di dunia. Di paya bakau Sungai Merbok terdapat 4 pokok bakau jenis tersebut.

* Saksikan video sidang media YAB DS Mukhriz untuk makluman lebih lanjut.


Dalam sidang media YAB Dato' Seri Hj Mukhriz ketika menyusuri Sungai Merbok ke Tanjung Dawai siang tadi, YAB memaklumkan...
Posted by Mukhriz Mahathir FC on Monday, 19 October 2015
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Video : Hutan Paya Bakau Sg Merbok Mahu Di Warta Sebagai Tapak Biosfera UNESCO - Mukhriz Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top