Latest News

Saturday 12 September 2015

Terkini : Kenyataan TH Mengenai Kemalangan Kren Tumbang Di Mekah


Insiden Kren tumbang di Masjidil Haram berlaku pada hari Jumaat, jam 5.00 petang waktu Saudi, 11 September 2015.

Bermula dengan ribut pasir dan hujan lebat. Kren yang tumbang berhampiran pintu As Salam bersebelahan bangunan Sa’ie. Kren yang tumbang telah menimpa Bangunan Sa’ie tersebut dan sebahagian daripada rangkanya telah jatuh di bangunan Sa’ei berdekatan dengan mataf.

Pasukan mencari dan menyelamat TH seramai 30 orang yang terdiri daripada Pasukan Perubatan, Kebajikan dan Peronda dikerahkan ke tempat kejadian sebaik sahaja berita diterima daripada pasukan peronda bertugas di dalam Masjidil Haram.

Hasil operasi tersebut telah mengenal pasti seramai 10 Jemaah haji Malaysia terlibat dalam kemalangan.

Pasukan mencari dan menyelamat TH telah memberi bantuan kepada para Jemaah Haji dan juga memberi rawatan di tempat kejadian oleh pasukan perubatan.

Pasukan ini masih memantau situasi dan mengenal pasti jumlah sebenar Jemaah Haji Malaysia yang terlibat.

Pasukan Perubatan TH juga telah pergi kesemua Hospital Arab Saudi bagi mengenal pasti sekiranya terdapat Jemaah Haji Malaysia yang terlibat dihantar ke Hospital Arab Saudi untuk rawatan.

Operasi mencari dan menyelamat ini selesai pada jam 11.45 malam apabila semua kawasan di dalam dan sekitar masjid diperiksa dengan rapi.

Seramai 3 Jemaah Haji Malaysia kini di rawat Hospital Arab Saudi; 6 di Pusat Rawatan TH dan 1 telah dibenarkan pulang ke bilik penginapan.

Kesemua Jemaah Haji yang terlibat dengan kemalangan ini dilaporkan stabil.

Pada masa yang sama Pengurusan Maktab telah membuat semakan dari bilik ke bilik pada jam 10.00 malam bagi memastikan semua jemaah haji Malaysia selamat.

Pada jam 4.00 pagi waktu Saudi 12 September 2015 didapati 6 orang jemaah haji masih belum dapat di kesan iaitu 2 lelaki dan 4 perempuan.

TH sedang bekerjasama dengan pihak Muasassah Asia Tenggara bagi mencari jemaah haji tersebut. Operasi ini diteruskan sehingga Jemaah tersebut ditemui/dikenal pasti.

Pada masa kini mengikut laporan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa Arab Saudi, seramai 107 kematian dan 238 kecederaan.

Marilah kita bersama-sama berdoa dan mohon ke hadrat Illahi akan keselamatan semua Jemaah, khususnya Jemaah Malaysia di Tanah Suci.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Terkini : Kenyataan TH Mengenai Kemalangan Kren Tumbang Di Mekah Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top