Latest News

Wednesday 24 February 2016

Golongan Berpendapatan Rendah Paling Terkesan Akibat GST


Isi rumah berpendapatan rendah paling teruk terjejas akibat pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), kata sebuah kajian laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Laporan itu dibuat oleh Matlamat Pembangunan Milenium Malaysia 2015 yang dikeluarkan bersama oleh Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, di Putrajaya hari ini.

Menurut laporan itu, isi rumah di bawah spektrum pendapatan bawah 40 peratus (B40) menikmati pendapatan RM2,537 purata pada tahun 2014 iaitu peningkatan sebanyak 12.8 peratus sejak tahun 2009.

Walau bagaimanapun, perbelanjaan juga meningkat dengan purata isi rumah B40 membelanjakan RM2,015 atau 79 peratus daripada pendapatan bulanan mereka.

Menurut laporan itu, GST diperkenalkan pada kadar enam peratus pada April tahun lalu mengikis sebahagian besar wang mereka.

"Dengan GST pada kadar 6 peratus pada awal tahun 2015, 40 peratus baki pendapatan isi rumah akan berkurangan kepada RM400 berbanding RM 522 sebelum ini.

"Oleh kerana GST memberi kesan kepada semua isi rumah, mereka yang berada di spektrum bawah B40 akan berasa kesan yang lebih daripada mereka yang bahagian atas spektrum," kata laporan itu.

Terdapat 2.7 juta isi rumah yang jatuh dalam kategori B40 ini.

Pengkritik GST sebelum ini berhujah bahawa cukai penggunaan itu adalah regresif, kerana ia lebih menghukum isi rumah berpendapatan rendah daripada mereka yang berpendapatan tinggi.

Ini adalah kerana isi rumah berpendapatan rendah menghabiskan lebih banyak pendapatan mereka.

Walau bagaimanapun, kerajaan berhujah bahawa bantuan kebajikan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia meringankan sebarang kesan regresif atas isi rumah berpendapatan rendah.

Setakat 31 Disember 2015, Jabatan Kastam berjaya mengumpul RM30 bilion melalui cukai GST.

Ini menafikan bahawa, golongan berpendapatan tinggi yang lebih terkesan, sedangkan kajian menyatakan sebaliknya,
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Golongan Berpendapatan Rendah Paling Terkesan Akibat GST Rating: 5 Reviewed By: McTheory
Scroll to Top