Latest News

Monday 6 February 2017

11 kes baru Rotavirus di Kedah


Kedah telah mencatatkan 11 kes terbaharu jangkitan virus Rotavirus melibatkakan kanak-kanak dan remaja, menjadikan jumlah keseluruhan 18 kes jangkitan direkodkan di hospital di negeri itu.

Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Norhizan Ismail berkata, 11 kes terbaharu itu melibatkan pesakit berumur setahun hingga 19 tahun yang mengunjungi Pusat Rekreasi Air Panas Ulu Legong di Baling dari 28 Jan hingga 30 Jan lepas.

Katanya, sehingga pukul 5 petang semalam, empat orang telah dimasukkan ke Hospital Kulim, Hospital Jitra (tiga kes), Hospital Sik (dua kes) manakala Hospital Yan dan Hospital Pakar Amanjaya, Sungai Petani masing-masing dengan satu kes.

"Ada antara mereka ditahan di wad untuk rawatan susulan dan ada diberi rawatan pesakit luar," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau menasihatkan mereka yang mengunjungi pusat rekreasi tersebut daripada 25 Jan hingga 3 Feb lalu dengan mengalami gejala cirit-birit untuk mendapatkan rawatan di klinik berdekatan dan memaklumkan sejarah mengunjungi pusat rekreasi terbabit.

Katanya, pusat rekreasi tersebut masih ditutup untuk siasatan lanjut oleh Jabatan Kesihatan negeri, Pejabat Kesihatan Daerah Baling dan Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan Sungai Buloh.

- Bernama
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: 11 kes baru Rotavirus di Kedah Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top