Latest News

Saturday 7 April 2018

Pakatan Harapan Gegar Kawasan MB Johor !! video





Sebuah padang hijau dibanjiri hadirin yang mengibarkan bendera PKR di Pasir Gudang, Johor malam tadi.

Kawasan menteri besar Johor, Datuk Seri Khaled Nordin kelihatan seperti dilanda "tsunami Melayu" Pakatan Harapan dan menjadi tempat pelancaran penggunaan simbol "mata" PKR sebagai logo bersama gabungan itu.

Kira-kira 4,000 orang menghadiri ceramah itu, dengan majoritinya terdiri daripada orang Melayu.

Walaupun 4,000 adalah kurang daripada separuh daripada 15,000 orang yang HARAPAN dakwa hadir di ceramahnya di Kedah minggu lepas, namun ia masih dianggap sebagai sesuatu yang mengagumkan bagi lokasi tersebut.

Pasir Gudang, dan Johor pada umumnya, adalah kubu kuat Umno.

Tetapi dengan kelahiran parti serpihan BERSATU yang mengancam kubu Umno, parti pemerintah itu mungkin bakal berdepan dengan saingan yang sukar.

Majoriti BN di Pasir Gudang telah mengalami penurunan sejak tahun 2004.

Pada tahun itu, Khaled memenangi kerusi Parlimen dengan majoriti 31,121 undi. Pada tahun 2008, majoriti berkurangan kepada 17,281 undi.

Situasi itu bertambah buruk pada 2013 apabila Khaled dipindahkan dari persekutuan ke negeri dan menjadi calon menteri besar Johor.

Dia bertanding di kerusi DUN Permas dan penggantinya di Pasir Gudang, Normala Abdul Sama, mempertahankan kerusi itu dengan majoriti 935 undi.


Bagaimanapun, Khaled memenangi Permas dengan margin yang selesa sebanyak 5,752 undi, dan menjadi menteri besar yang baru.

Manifesto HARAPAN untuk Johor

Manakala kehadiran ramai orang Melayu di 'Jelajah Harapan' malam tadi mungkin menandakan sokongan yang lebih kuat daripada masyarakat majoriti itu kepada pembangkang, namun pemerhati berpandangan bahawa kehadiran tidak semestinya diterjemahkan menjadi undi.

Selain mengumumkan bahawa parti-parti komponen HARAPAN akan menggunakan logo PKR untuk pilihan raya yang akan datang, gabungan itu turut melancarkan manifesto untuk Johor.

Manifesto itu dibahagikan kepada dua kategori - janji-janji yang akan dipenuhi dalam tempoh 100 hari dan program jangka panjang lima tahun.

Bagi jangka masa pendek, antara lain, HARAPAN berjanji untuk menghadkan tempoh dua penggal untuk jawatan menteri besar, bekalan 10 meter padu air percuma untuk kumpulan B40, dan bantuan perubatan RM500 untuk kumpulan B40.

Bagi jangka masa panjang, gabungan itu mahu memperkenalkan biasiswa, mewujudkan sebuah universiti negeri, dan menjana 200,000 pekerjaan.


  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Pakatan Harapan Gegar Kawasan MB Johor !! video Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top