Latest News

Thursday 5 April 2018

'Amaran Najib pada tentera, polis adalah berita palsu'


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak didakwa membuat "berita palsu" apabila memberi amaran kepada anggota polis dan angkatan bersenjata mengenai kemungkinan mereka akan hilang pekerjaan jika salah memilih kerajaan.

Ketua Biro Strategi dan Dasar Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) Rais Hussin berkata ini termasuk amaran Najib bahawa Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) kemungkinan akan dibubarkan di bawah kepimpinan yang berkonsepkan Malaysian Malaysia.

Istilah 'Malaysia Malaysia' jelas merujuk kepada DAP, yang digambarkan Najib sebagai anti-Melayu dan Islam.

"Ini adalah contoh berita palsu yang lengkap dan terkini," kata Rais.

"Semua ini pada asasnya seperti taktik Cambridge Analytica (CA) yang menimbulkan ketakutan mendalam, cuba merangka perkara-perkara yang tidak benar dan kemudian menanamkan ketakutan di kalangan rakyat khususnya orang Melayu.

"Ini juga merupakan mekanisme pecah dan perintah yang diamalkan untuk mewujudkan jurang antara rakyat Malaysia," katanya kepada Malaysiakini.

CA adalah firma analisis data pilihan raya yang mendapat perhatian antarabangsa selepas dilaporkan menyalahgunakan berjuta-juta data peribadi pengguna di Facebook untuk tujuan politik.

Sebuah video intipan saluran Channel 4 di UK menunjukkan pengarah urusan bahagian politik CA, Mark Turnbull mengakui syarikat itu beroperasi di Malaysia.

Rais berkata berbeza dengan dakwaan Najib, Pakatan Harapan (HARAPAN) dalam manifestonya memastikan hak istimewa Melayu dipelihara seperti termaktub dalam perlembagaan dan meningkatkan sektor perkhidmatan awam.

Laporan Malaysia Kini 
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: 'Amaran Najib pada tentera, polis adalah berita palsu' Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top