Latest News

Tuesday 2 July 2019

Mukhriz: Ahli tak mahu 3 jawatan tertinggi Bersatu dicabar


Timbalan Presiden Bersatu, Mukhriz Mahathir, mendakwa anggota akar umbi mahu agar tiga jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan dalam pemilihan tahun ini.

“Sekarang, cakap-cakap yang kami dengar daripada ketua bahagian ialah, mereka cadangkan supaya tiga jawatan tertinggi parti - pengerusi, presiden dan timbalan presiden - tak dipertandingkan,” katanya kepada pemberita di parlimen hari ini.

Untuk rekod pengerusi Bersatu ketika ini ialah Dr Mahathir Mohamad, manakala anggota parlimen Pagoh dan Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin, bertindak sebagai presiden.

Mukhriz pula dipilih menjadi timbalan presiden.
Iklan

Kata menteri besar Kedah itu ada kecenderungan yang ketara di peringkat bahagian yang tidak berminat melihat wujud pertandingan dalam pemilihan parti.

Kemahuan tersebut, kata Mukhriz, lebih ketara untuk jawatan pengerusi parti.

"Itu memang terang-terangan, kita semua masih mahu dia (Mahathir) sebagai pengerusi kami,” katanya lagi.

Mukhriz menambah, setakat ini beliau tidak mendengar ada sesiapa yang mahu mencabar Mahathir, dan pada masa sama bapanya itu masih berminat untuk mengekalkan jawatan berkenaan.

Sementara itu untuk dirinya sendiri Mukhriz berkata beliau akan mempertahankan kedudukannya sebagai timbalan presiden.

Mengenai pemilihan Bersatu, Mukhriz berkata, parti itu akan mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 20 Julai bagi memastikan pemilihan tahun ini dapat dijalankan dengan lancar.

Tambahnya, antara perkara yang akan dibincangkan dalam EGM berkenaan ialah sama ada sistem undian seorang satu undi wajar diterima dalam pemilihan Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu.

Setakat ini perlembagaan Bersatu menetapkan bahawa kepemimpinan tertinggi parti harus dipilih melalui sistem perwakilan.


Sumber : Malaysia Kini
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Mukhriz: Ahli tak mahu 3 jawatan tertinggi Bersatu dicabar Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top