Latest News

Tuesday 17 November 2015

#BajetKedah2016 : RM 2 Juta Bagi Menyiapkan Fasa Kedua Pembinaan Maahad Tahfiz Sains Darul Aman




Menyedari keperluan bagi pembangunan belia dan modal insan yang bernilai dan berkualiti tinggi, sebanyak RM2 juta ringgit diperuntukkan bagi menyiapkan fasa kedua projek pembinaan Maahad Tahfiz Sains Darul Amandi daerah Kulim. 

Projek membina dan menaiktaraf Maahad ini berjumlah RM12 juta dan dijangka siap pada 2016. Kerajaan juga merancang pembangunan Maahad Tahfiz fasa ketiga bagi menggandakan enrolmen pelajar dengan meningkatkan kemudahan fizikal termasuk blok-blok akademik, asrama, prasarana am dan blok pentadbiran berjumlah RM14 juta.




Bajet yang lalu telah menyentuh mengenai penyerahan 10 buah Maktab Mahmud sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan di bawah Kerajaan Persekutuan. Sehubungan itu, sukacita saya memaklumkan kepada sidang Dewan yang mulia ini, proses penyerahan ini telah dimuktamadkan dan urusan tukar lantik semua guru dan anggota pelaksana dijangka selesai akhir tahun ini. 

Maka,Kerajaan Negeri tidak lagi perlu menanggung bayaran emolumen bermula tahun 2016 sebanyak RM17 juta. Dengan penjimatan pemberian tahunan ini, maka dapatlah Kerajaan mengagihkan peruntukan bagi melabur ke arah pembangunan modal insan yang berkualiti dan bernilai tinggi.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: #BajetKedah2016 : RM 2 Juta Bagi Menyiapkan Fasa Kedua Pembinaan Maahad Tahfiz Sains Darul Aman Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top