Latest News

Wednesday 6 January 2016

Video : Mai Jangan Tak Mai Pameran 1001 Inventions Di Muzium Negeri Kedah



Pameran Kegemilangan Tamadun Islam yang menarik di Muzium Kedah!

Kelmarin YAB MB Merasmikan Pameran Kegemilangan Tamadun Islam di Muzium Negeri Kedah (Video) . Program yang berlangsung selama 3 bulan ini mempamerkan ciptaan cendiakawan Islam ketika kegemilangan tamadun Islam dahulunya.

Dalam sidang media YAB Dato Seri Hj Mukhriz Tun Mahathir, beliau menekankan bahawa penting juga cara bagaimana pameran ini membuktikan kepada kita tentang tamadun Islam, berkurun lamanya tapi tidak asing daripada inovasi dan kerja-kerja saintifik.. beliau juga berpendapat, jauh sekalilah Islam menganggap bahawa sains dan teknologi itu suatu yang sekular, tidak langsung ada kaitan dengan agama, sebaliknya bagi umat Islam itu sendiri, mereka harus memahami bahawa Islam sangat mengalakkan innovasi dan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang.


Pameran Islam ini membuktikan bahawa pencipta-penyelidik Islam memberi impak yang begitu ketara sekali dengan teknologi masa kini. Teknologi kamera, astrologi, navigasi, bagaimana kita mengukur masa, penerbangan, pembedahan dan macam-macam lagi. Seribu satu macamlah.. inovasi ciptaan penyelidik muslim yg hasilnya kita nikmati hingga kehari ini.

Saya harap ianya boleh mendorongkan lagi anak muda kita, tekun belajar..satu mengenai latarbelakang sesuatu teknologi, boleh mengalakkan mereka pula sikap ingin tahu dan menyelidik perkara-perkara baru yang belum diketahui pada waktu ini.

YAB MB juga berharap pameran yang dibuat hingga ke bulan Mac, akan disertai oleh sekolah-sekolah di Kedah dan menghantar seramai mungkin menghantar pelajar-pelajar kerana.. pameran ini ianya bukan hanya pameran tapi ilmu pengetahuan yang penting kepada para pelajar.

Untuk melawat pameran Islam yang amat menarik ini, anda boleh kunjung ke Muzium negeri Kedah mulai dari hari ini hingga ke bulan Mac nanti.

Bayaran Masuk.
RM10 Dewasa
RM5 Kanak-kanak (7 - 17 tahun)
RM2 Untuk Pra Sekolah
Ada package untuk sekolah dan keluarga.


Pameran Kegemilangan Tamadun Islam yang menarik di Muzium Kedah!Kelmarin YAB MB Merasmikan Pameran Kegemilangan...
Posted by Mukhriz Mahathir FC on Monday, 4 January 2016
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Video : Mai Jangan Tak Mai Pameran 1001 Inventions Di Muzium Negeri Kedah Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top