Latest News

Friday 1 April 2016

Antara sumbangan Tun Dr Mahathir kepada negara



BANYAK SUMBANGAN DR MAHATHIR KEPADA NEGARA..

SALAH SATUNYA DIA ARAHKAN ANGKATAN TENTERA MALAYSIA MERAMPAS DAN MENAKLUK SWALLOW REEF, YANG KEMUDIANNYA DINAMAKAN "PULAU LAYANG LAYANG"

PULAU INI DITUNTUT CHINA, TAIWAN, FILIPINA & TAIWAN..

KALAU DR MAHATHIR TAK BERANI AMBIL PULAU, SUDAH TENTU HARI INI PULAU INI BUKAN MILIK KITA..

300 BATU NAUTIKA DARI KOTA KINABALU, THE PRIDE OF MALAYSIA.

====

PeMalaysiaan Swallow Reef berlaku di zaman Tun Dr Mahathir..

ATM mengambil pulau terumbu sekangkang kera ini bagi menghalang Vietnam, Filipina dan China jelapak masuk..

Kemudian kerajaan Malaysia bawah kepimpinan berani Dr Mahahtir menambak pulau terumbu ini, menggunakan tanah yang diangkut dari tumpah darah kita, dari Sabah, sehingga Layang Layang kini berkali ganda saiz asalnya, menempatkan markas tentera, pangkalan TLDM, sebuat resort, sebuah landasan terbang yang mampu daratkan pesawat Hercules C130 dan pesawat tempur..

Kini Pulau Layang Layang adalah kubu pertahanan terluar kita di Laut China Selatan, mengawas laut ZEE kita. Layang Layang wujud ketika China menuntut seluruh Laut China Selatan hingga ke pesisir Sabah dan Sarawak..





Thanks Dr Mahathir..

Info lanjut di liunk ini: http://mediabera.blogspot.my/2013/03/pengorbanan-komando-malaysia-menawan.html

Copy paste sebahagian nukilan di link itu:
------------------------
Awal tahun 80 an , tiada pun pulau layang -layang ini  .Yang ada hanyalah  terumbu karang. Tetapi hasil  kebijaksanaan bekas Perdana Menteri ketika itu iaitu negarawan ulung Tun Dr Mahathir , beliau   mengarahkan pasukan komando kita menawan terumbu itu & jadikan ia sebuah pulau .

Langkah pantas Tun mengarahkan tentera kita menguasai pulau berkenaan membuktikan kedaulatan negara sentiasa dilindungi kerajaan .

1. Awal tahun 80an dahulu mana ada Pulau Layang-layang, yang ada hanyalah terumbu.

 2.Bekas Perdana Menteri Tun Seri Dr Mahathir Mohamad, negarawan terulung kita kemudian mengarahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk menguasai kawasan itu.

 3.Maka terkial-kial lah ATM menghantar personal dari Rejimen Gerak Khas (RGK) untuk menduduki terumbu yang besarnya hanya sekangkang kera, masa itu Pasukan Khas Laut (Paskal) tidak campur tangan lagi.

 4.Kasihan, dengan kudrat komando yang tidak seberapa (depa pun manusia juga, ada anak bini), maka kawan-kawan kita yang gagah berani menakluki Terumbu Layang-layang dengan apa sahaja kekuatan yang ada.

 5.Langkah pertama adalah menghantar komando, masa itu stesyen Lima belum dibina, apabila air laut naik, komando-komando kita bersusah payah untuk memanjat pokok dan tidur sepanjang malam dengan seribu kepayahan diharung taufan dan hujan lebat.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

1 comments:

  1. salam
    with all due respect Dato, pls refer to link http://tsaifuzie.blogspot.my/2013/12/kisah-pulau-terumbu-layang-layang.html
    ada beberapa fakta yang perlu diketahui..
    Aku tertanya-tanya setelah membaca tentang false statement yang ditulis dalam sebuah blog ( MEDIAXXXX) dibawah tajuk " Pengorbanan Komando Malaysia menawan Pulau Layang-Layang"..... - seterusnya boleh didapatkan dari blog berkenaan, yg ditulis pada 2013..

    ReplyDelete

Item Reviewed: Antara sumbangan Tun Dr Mahathir kepada negara Rating: 5 Reviewed By: Unknown
Scroll to Top