Latest News

Tuesday 7 February 2017

@MukhrizMahathir SAMAN Tunku Abdul Aziz!



Bekas menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir hari ini memfailkan saman fitnah terhadap bekas timbalan pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

Saman itu dibuat susulan kenyataan Tunku Aziz bahawa wujud pakatan sulit antara bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad dan ketua anggota parlimen DAP Lim Kit Siang untuk mengangkatnya sebagai perdana menteri.

Kenyataan Tunku Aziz itu disiarkan dalam sebuah blog bertarikh 30 Disember tahun lalu dan 1 Januari tahun ini.

Saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melalui tetuan Haniff Khatri.
Dalam penyata tuntutannya, Mukhriz antaranya berkata dakwaan Tunku Aziz itu menggambarkan beliau tidak telus dan jujur dalam kerjaya politik, membelakangkan rakyat dan gila kuasa.
Kenyataan itu juga menggambarkan beliau mengamalkan politik licik dan kotor serata mengikut telunjuk bapanya.




Plaintif juga menegaskan telah memfailkan tindakan undang-undang kepada setiausaha akhbar perdana menteri Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad atas dakwaan komplotnya bersama Mahathir untuk menjatuhkan kerajaan.

Mukhriz telah membuat akuan berkanun dalam satu afidavit yang menafikan cita-cita menjadi perdana menteri dalam konteks komplot dan pakatan jahat yang diungkapkan.
Beliau menuntut ganti rugi am, ganti rugi berterusan dan ganti rugi teladan dalam jumlah yang ditaksirkan oleh mahkamah.

Mukhriz, kini timbalan presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), juga memohon perintah menegah defendan daripada terus mengeluarkan kenyataan senada atau serupa.
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: @MukhrizMahathir SAMAN Tunku Abdul Aziz! Rating: 5 Reviewed By: McTheory
Scroll to Top