Latest News

Friday 28 December 2018

AGM Bersatu fokus isu kos sara hidup rakyat - presiden



WAWANCARA l Bercakap kepada pemberita pada Isnin lalu, Muhyiddin berkata sidang itu patut digunakan sebagai peluang untuk memperkukuh Bersatu dan Pakatan Harapan kerana telah diberi mandat memerintah negara.

“Sangat penting untuk kami mengambil peluang ini supaya dapat memperkukuh Bersatu dan dengan berbuat demikian kami turut sama memperkuat Pakatan Harapan sebagai gabungan parti politik dan kerajaan.

"Kerana kami telah diberikan mandat dan keyakinan daripada rakyat untuk mentadbir negara bagi lima tahun akan datang ini.

“Jadi mesej kita nak bawa kepada persidangan ini adalah apakah langkah dan usaha yang boleh kerajaan dan parti kita boleh lakukan untuk menangani isu-isu pokok yang sedang ditangani rakyat," katanya pada sesi temu bual khas bersempena konvensyen ini.

Muhyiddin berkata PH perlu membentuk pasukan yang kuat supaya dapat membantu kerajaan memenuhi janji manifesto pilihan raya serta melaksanakan reformasi di dalam negara.

Cari jalan kurangkan bebanan

Tegasnya, parti pemerintah perlu mencari jalan agar dapat mengurangkan bebanan kos sara hidup rakyat.

“Kita peka dengan perkara itu kerana kita nak ingatkan perwakilan yang datang dari seluruh negara mesti mewakili suara rakyat hari ini menuntut kerajaan supaya PH bantu menyelesaikan isu pokok bread and butter, isu kos sara hidup.




“Contoh tentang bebanan kenaikan harga barang-barang, soalan kurangkan bantuan-bantuan subsidi, penurunan harga barang komoditi getah, kelapa sawit, masalah peneroka kerana tak ada bantuan Felda dan isu-isu yang berkaitan dengan rakyat biasa,” katanya.

Bersatu akan mengadakan mesyuarat agung tahunan hari ini, yang kedua sejak penubuhannya pada 2016.

Baru-baru ini Bersatu berhadapan kontroversi dengan rakan-rakan gabungan dalam PH, susulan kepimpinan parti itu menerima bekas pemimpin Umno menjadi anggotanya.

Syed Saddiq desak Waytha letak jawatan

Hal ini tidak dipersetujui beberapa pemimpin dan penyokong PH yang merasakan kehadiran bekas pemimpin Umno itu berlawanan dengan harapan rakyat terhadap Malaysia Baru.

Selain itu, beberapa pemimpin Bersatu, termasuk ketua pemudanya Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang bertukar-tukar bidasan dengan rakan pemimpin PH berhubung gesaan mendesak Menteri Perpaduan P Waythamoorthy meletak jawatan.

Ditanya mengenai kaedah Bersatu menangani kemungkinan perwakilan yang beremosi ketika persidangan, Muhyiddin berkata para pembahas bebas untuk menyuarakan fikiran mereka.

Inilah sebabnya pihak media tidak diundang membuat liputan perbahasan perwakilan, katanya.

Menurutnya, perbahasan tertutup perwakilan akan membolehkan mereka membangkitkan sebarang isu.




“Bercakaplah apa nak cakap, kami tak sekat dan halang. Sudah tentu orang Melayu ada budi bahasa, cara cakap ada juga teratur dan sebagainya, itu terserah kepada mereka.

“Tapi apa yang penting mesej yang mereka nak bawa itu paling utama. Apa yang kerajaan tak buat apa-apa. Orang susah tak bantu atau nak bawa isu pendidikan, ekonomi, agama atau luar negara.

“Jadi bagi saya ini ruang terbaik dan kita beri masa untuk berbicara,” jelasnya lagi.

Sampaikan mesej parti ke akar umbi

Muhyiddin berharap perwakilan akan membawakan resolusi parti pada perhimpunan itu kepada kaar umbi.

“Pasal sebahagian besar (akar umbi) mungkin macam tak tau apa nak buat.

“Katalah contoh ya, apa nak sebut, saya pun turun ke bawah jumpa ahli parti dia pun tanya saya apa yang patut kita nak buat. Saya kata kita fokus pada masalah rakyat.

“Parti mungkin tak boleh nak tolong pasal parti tak ada duit yang boleh tolong kerajaan.

“Tapi kalau kita tak ambik kira masalah mereka, macam kita abaikan. Jadi apa makna perjuangan parti?

“Jadi benda-benda macam ini mesti dibawa balik (akar umbi), jadi mesej ini yang akan dibawa bila dibincang, dibahas dan jawapan yang akan kita buat di peringkat penggulungan.

"...yang penting supaya lepas balik dia dapat melaksanakan apa yang jadi pesanan dan yang penting dia dapat sama-sama menguatkanlah, mengukuhkan kedudukan parti,” katanya.


Laporan Malaysia Kini 
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: AGM Bersatu fokus isu kos sara hidup rakyat - presiden Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top