Latest News

Wednesday 24 December 2014

Pesta Pantai Langkawi 2014 Tanjung Rhu Pada 26-27 Dis



Tourism Malaysia Kedah buat julung kalinya akan menganjurkan Pesta Pantai Langkawi 2014 Tanjung Rhu dari 26 hingga 27 Dis ini di Pantai Tanjung Rhu, Langkawi.

Beberapa pertandingan akan diadakan dalam pesta pantai selama dua hari itu membabitkan sukan pantai, sukan laut, sukaneka, larian maraton pantai sejauh lima kilometer dan pertandingan karaoke.

Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan Negeri Datuk Mohd Rawi Abd Hamid berkata pesta pantai ini merupakan kesinambungan daripada Pesta Pantai Tanjung Rhu 1997 yang berjaya menarik lebih 6,000 pengunjung.

Beliau berkata pesta ini bertujuan mengeratkan silaturahim antara mukim-mukim yang ada Langkawi selain menjadikan sukan pantai dan sukan laut sebagai satu daripada daya tarikan pelancong di Langkawi.

"Kita mahu jadikan Tanjung Rhu sebagai ikon pelancongan bagi Langkawi selepas ini dan ini dapat membantu menarik pelancong sekali gus menggalakkan industri pelancongan domestik dan antarabangsa," katanya kepada pemberita di sini Isnin.

Mohd Rawi berkata pesta ini juga acara julung kali yang diadakan melibatkan peserta dari enam mukim di daerah Langkawi iaitu Ayer Hangat, Kedawang, Ulu Melaka, Padang Matsirat, Bohor dan Kuah, selain penglibatan sebuah pasukan dari Satun, Thailand serta pasukan mewakili pihak hotel dan pelancong.

"Lapan kumpulan akan bertanding dan kita jangka 100 peserta akan dihantar dari Thailand untuk menyertai pertandingan yang diadakan pada pesta pantai kali ini. Penglibatan pelancong luar yang bercuti di kawasan berhampiran juga dijangka bakal menggamatkan lagi suasana," katanya.

Mohd Rawi berkata lebih 200 peserta akan terlibat dalam 11 acara yang dipertandingkan dan dijangka 15,000 pengunjung akan memeriahkan pesta pantai ini.

"Pasukan yang memenangi acara yang dipertandingkan akan diberi markah dan pasukan yang mengumpul mata terbanyak bakal menjulang piala pusingan beserta hadiah iringan," katanya.

Selain itu, pameran, gerai jualan, program hiburan, program bersama masyarakat, persembahan tradisional daripada peserta Langkawi dan Thailand juga akan diadakan dalam pesta pantai itu.

-- BERNAMA
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Pesta Pantai Langkawi 2014 Tanjung Rhu Pada 26-27 Dis Rating: 5 Reviewed By: Anak Melayu
Scroll to Top